Det blir mer og mer vanlig å lade elbilen hjemme, men det kreves mer enn proff installasjon for å levere en god løsning.
— I eneboliger er det fremdeles mange som bruker stikkontakt (Schuko) fremfor ladeboks. Nå som brannsikkerhet og forskrifter får stadig større fokus, er det viktig at du som fagperson presiserer viktigheten av et skikkelig ladepunkt overfor sluttbruker, sier Frode Braaten, leder for eMobility i Micro Matic.
Han forteller at installering av ladeboks får større og større aksept hos elbilbrukeren og prater ofte med folk om ladevaner i hjemmet. Inntrykket er at folk flest bryr seg mye om profesjonell veiledning og gode lademuligheter. Samtidig ser Braaten at profesjonelle installatører stadig utfordres av tung markedsføring fra «uprofesjonelle» salgskanaler som ikke har fagkunnskapen som kreves for å tilby gode løsninger.
— Her mister installatøren muligheten til å påvirke valget. Dette forsterker bare budskapet om hvor viktig det er å være proaktiv og kunnskapsrik, sier Braaten.
De største fordelene med en hjemmelader
Braaten forteller at sikkerhet er det absolutt viktigste argumentet for å installere ladeboks hjemme.
Det er en reell brannfare knyttet til høye belastninger i et elektrisk anlegg, men for en vanlig forbruker er ikke dette nødvendigvis noe man tenker over så lenge kontakten passer.
— Ved kontinuerlig lading på Schuko vil det oppstå varmegang over tid. Derfor er det viktig å ha et ordentlig ladepunkt uansett ladeeffekt og kjøretøy, sier Braaten.
For de fleste er også komfort og effektivitet et stort pluss. En hjemmelader med fastmontert kabel gjør ladingen rask og enkel, blant annet fordi man slipper å ta kabelen inn og ut av bilen hver gang. For andre er det hensiktsmessig med en lader uten fast kabel, for eksempel dersom man har flere elbiler. Micro Matic tilbyr ladebokser for hjemmebruk både med og uten fastmontert kabel.
Vet du hva dette er?
Dette er ALM (Automatic Load Management), en liten dynamisk laststyreenhet som sikrer mulighet for lading i de fleste installasjoner, uavhengig av tilgjengelig effekt. I praksis betyr det at den måler hvor mye energi som går ut av en bolig, og leder tilgjengelig energi ut til ladepunktet.
— Systemet tilbyr dynamisk laststyring og mulighet for flere ladestasjoner i eksisterende installasjon, uten fordyrende smarte ladere, operatørtilknytning eller ombygging av elektrisk anlegg, forteller Braaten.
Det gjør enheten optimal for husholdninger med flere elbiler, eller i rekkehus og flermannsboliger som ikke trenger avanserte løsninger for borettslag.
— Før i tiden var det vanlig å bruke elbil som sekundærbil. Nå som bilene blir større og mer familievennlige, velger stadig flere elbil som primærbil. Det betyr større behov for trygge ladepunkt samt flere ladepunkt per husstand, tilføyer han.
Inspeksjon først, salg etterpå
Det er viktig å kartlegge eksisterende installasjon og hvilke behov kunden har før kjøp av hjemmeladestasjon, både nå og i fremtiden. Er det plass til nye sikringer i sikringsskapet? Hvilke ladevaner har kunden, og setter bilen noen begrensninger for valg av løsning?
I tillegg må du kartlegge strømnettet og ledig effekt i fordelingen.
— Noen ganger er installatørens vurdering i samsvar med kundens behov, og andre ganger ikke. Det er viktig at du har mye kunnskap om emnet og nok alternativer til å anbefale en tilpasset løsning for hver enkelt installasjon. Samtidig må du evne å forklare komplekse begrensninger og muligheter på en enkel måte overfor sluttbruker, sier Braaten.
Han forteller at en av de største begrensningene for hvor fort en bil kan lade ligger i bilen – ikke i ladestasjonen.
Den største begrensningen er imidlertid for lite tilgjengelig effekt i eksisterende installasjon, eller for liten plass i sikringsskapet. I disse tilfellene kan du bruke en lastdeler for å tilfredsstille kundens ønske.